CBO-Vooruitwerklab Nijmegen

Heeft uw kind/leerling behoefte aan:

  • ontmoeting met ontwikkelingsgelijken;
  • inzicht in de eigen manier van denken, werken en leren;
  • inzicht in de eigen sterke punten en leer- en ontwikkelpunten;
  • bewust werken met leerstrategieën (zelfmonitoring) en hierdoor de zelfredzaamheid vergroten;
  • objectief benoemen en evalueren van samenwerking;
  • procesgericht in plaats van enkel productgericht werken;
  • leren omgaan met en doorzetten bij tegenslagen en ‘wrijving’;
  • uitdagingen aan durven gaan en risico’s durven nemen;
  • het ontwikkelen en versterken van een positief zelfbeeld;

…dan is deelname aan het CBO-Vooruitwerklab een aanrader!

Het CBO-Vooruitwerklab is geschikt voor leerlingen uit groep 5 t/m 8 met kenmerken van hoogbegaafdheid die in de reguliere (verrijkings-)klassen niet voldoende uit de verf komen en/of die niet de prestaties leveren die bij hun capaciteiten (lijken te) passen (vgl. Betts & Neihart, 2010).

Hoe ziet het lab er precies uit?

Het CBO Vooruitwerklab bestaat uit tien lessen van 3 uur (onder schooltijd) en zal plaatsvinden bij CBO Talent Development in Nijmegen (Toernooiveld 100). Tijdens deze lessen wordt gewerkt met het Grote Vooruitwerklabboek (Schrover, 2010), dat is gebaseerd op het model van Sternberg, waarbij het analytisch, creatief en praktisch (ACP) denken centraal staat. De leerlingen zullen middels ongewone en complexe opdrachten werken aan bovenstaande en individuele doelen.

Het CBO-Vooruitwerklab wordt begeleid door twee ervaren orthopedagogen (specialisten in Gifted Education), met onderwijsbevoegdheid en ervaring in het onderwijs. Er vindt een intake, tussengesprek en een eindgesprek met de leerling plaats, waarbij doelen gesteld worden en reflecteren een belangrijke rol inneemt. Ook zal er tussentijds een ouderavond plaatsvinden, om ouders inzicht te geven in de werkwijze van het CBO-Vooruitwerklab. Naar aanleiding van het gehele traject wordt een eindverslag/groeidocument geschreven, met daarin adviezen voor school en/of thuis. Dit verslag zal nader toegelicht worden in een eindgesprek met ouders (waarbij een betrokken onderwijsprofessional in overleg aan zou kunnen sluiten).

Aanmeldformulier:

Op dit moment is het aanmeldformulier nog onder constructie. Wilt u uw kind alvast vrijblijvend aanmelden, dan kan dat per mail via rinske.zurhorst@ru.nl. Het aanmeldformulier wordt dan zo snel mogelijk met u gedeeld.

Data CBO-Vooruitwerklab (CBO-VWL) voorjaar 2023

Het CBO-VWL vindt gedurende 10 weken plaats van 9.00 uur (inloop 8:50) tot 12.00 uur op de volgende data:

VWL les 1: 23 januari 2023

VWL les 2: 30 januari 2023

VWL les 3: 6 februari 2023

VWL les 4: 13 februari 2023

Voorjaarsvakantie

VWL les 5: 27 februari 2023

VWL les 6: 6 maart 2023

VWL les 7: 13 maart 2023

VWL les 8: 20 maart 2023

VWL les 9: 27 maart 2023

VWL les 10 : 3 april 2023

De ouderavond vindt plaats op 30 januari van 19.00 uur tot 21.00 uur bij het CBO-Talent Development.

De eindgesprekken volgen in de week van 17 april. Hiervoor zal met u een afspraak ingepland worden.

Kosten

De kosten voor het CBO-Vooruitwerklab bedragen 749 euro; 10 lessen (inclusief 3 reflectiegesprekken), ouderavond/informatieavond school, eindverslag en eindgesprek onder leiding van twee ervaren orthopedagogen (specialisten in Gifted Education).

In onderstaand filmpje geeft CBO Talent Development collega Liesbet Stam (extra) informatie en uitleg over het waarom, wat en het hoe van het CBO Vooruitwerklab en krijgt u meer inzicht in wat kinderen/leerlingen hier kunnen (gaan) ervaren en leren. Deze informatie en meer wordt daarnaast ook uitgebreid beschreven in de kopjes onder het filmpje. De informatie kunt u bekijken door op het desbetreffende kopje te klikken, waarna de bijbehorende informatie verschijnt.

Het filmpje kunt u bekijken met het volgende wachtwoord: Final!2021-VWlab.

Theoretische onderbouwing Vooruitwerklab

CBO Talent Development is verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Dit betekent dat de opzet en inhoud van het CBO Vooruitwerklab wetenschappelijk onderbouwd zijn. Het theoretisch kader wordt gevormd door het model van Sternberg, waarbij het ACP-denken in de lessen centraal staat.

Volgens Sternberg zijn er drie soorten intelligentie nodig om succesvol te kunnen zijn:

● Analytische intelligentie – Eigenlijk zou dit de ‘schoolse intelligentie’ kunnen worden genoemd. 

● Creatieve intelligentie – Dit is het vermogen om informatie met elkaar in verband te brengen en nieuwe ideeën te creëren. 

● Praktische intelligentie – Het vermogen om wat je hebt bedacht ook concreet te maken. 

Deze drie ‘intelligenties’ zijn eigenlijk niet zo strikt gescheiden als ze hier staan, er is behoorlijk wat overlap. Toch gebruiken de meeste kinderen één soort intelligentie het meest wanneer ze een taak krijgen of een probleem moeten oplossen.

In dit filmpje vertelt Sternberg zelf over zijn theorie van de succesvolle intelligentie.